1-Spor Endüstrisi nedir?
Spor
dünyada 22. Sektör olarak yerini almaktadır. Ve spor tüm sektörler
içinde genel ciro olarak otomotivin de önünde birinci sırada
bulunmaktadır. Sporcular dışında sadece ABDde spor endüstrisinde 5.5
milyon kişi istihdam edilmektedir. Dünyada televizyonlarda en çok
izlenen programlar spor programlarıdır. Birinci sırada 2003 yılı
itibariyle 55 milyar kişi Formula 1I izlemiştir. İkinci sırada Dünya
Kupası vardır.
Spor
gerek performans, gerek rekreatif, gerekse rehabilitif ve de preventif
boyutu ile inan yaşantısının vazgeçilmez bir parçasıdır.
Spor Endüstrisi; temelde tüketicilere gerek performans(her kategoride yarışma boyutunda), gerek rekreatif(sağlık ve güzellik için spor boyutunda), gerekse rehabilitif(hastalık ve sakatlıkların tedavisi boyutunda) ve de preventif (hastalık ve sakatlıkların önlenmesi boyutunda) formuyla spor, diğer serbest zaman etkinlikleri(traking, yamaç paraşütü, dağcılık v.b) ve bunlarla ilgili ürün, hizmet, araç ve gereç, insan, yer ve düşünceler sunan pazarın ismidir.
2- Pazarlama nedir?
“Malların ve hizmetlerin bir hedef gruba sunulması eylemi”.
“Hedef tüketici veya müşterinin istek ve ihtiyaçlarını tatmin ederek kar sağlamak”.
3-Spor Pazarlaması nedir?
“Spor
Pazarlaması spor tüketicilerinin ihtiyaç ve isteklerini karşılamak
amacıyla mal ve hizmet değişimi sürecindeki tüm faaliyetlerin
düzenlenmesini içerir.”
Özet olarak spor ürün ve hizmetinin pazarlanması faaliyetidir. Kısa adı AMA olan Amerikan Pazarlama Birliği(American Marketing Association) 1983 yılında bir araştırma yapar. Bu çalışmada Spor Pazarlamasının ne olduğu sorulur. Soruya 8 yanıt verilir. Yanıtlar sıralanır ve bir tanesini işaretlenmeleri istenir.
Yanıtlar şunlardır:
a.Satış b.Reklam ve tanıtım c.İnsan ilişkileri d.İhtiyaçların karşılanması e.Proğram geliştirme f.Fiyatlandırma g.Planlama ve dağıtım h.Yukarıdakilerin hepsi
Bu
soruya Kolej Ligi yöneticilerinin çoğu bunu “Satış ve tanıtım” olarak
yanıtlamıştır. Ama doğru yanıt “Yukarıdakilerin hepsidir”.
4-Spor Pazarlaması neleri kapsar?
Burada
iki ana konu vardır. Bu konulardan ilki spor ürünleri ve hizmetlerinin
pazarlanarak doğrudan spor tüketicilerine ulaştırılmasıdır. (TBL, Türkiye Kupası, bir maç, bir turnuva, bir rekreatif etkinlik v.b.)
Diğeri ise endüstriyel ürünlerin ve diğer tüketim ürünlerinin pazarlanmasında sporun tanıtım aracı olarak kullanılmasıdır. (SÜTAŞ büyümix, Ülker bisküvi v.b)
5-Spor Pazarlamasına neden gereksinim duyulmuştur?
Günümüzde
ülkemizde özellikle takım sporlarındaki maliyet artışı, ekonomik
koşulların kötüye gitmesi spor kulüp yöneticilerini yeni kaynaklar
aramaya yöneltmiştir. Bu yönelme beraberinde spor pazarlaması kavramını
ülkemizde konuşulur hale getirmiştir.
Özünde
bu kavramın spor pazarlaması adı altında kullanılmasının da geçmişi çok
eski değildir.Tüm girişimcilerce, ticari alanda çalışanlarca ya da
hizmet veren kişilerce; spor pazarlaması, pazarlama alanının içinde yeni
bir alan olmasına rağmen; spor asırlardır ya pazarlanmakta, ya da
pazarlama aracı olarak kullanılmaktadır. Özet olarak asırlar boyunca
girişimciler spor etkinliklerini değişik yöntemlerle sattılar.Ama
spor pazarlaması kavramı ilk kez 1978 yılında Advertising Age Magazin
tarafından kullanıldı. Dergi bu kavramı tüketici faaliyetlerini ve
endüstriyel ürünleri ve hizmet pazarlamasında giderek artan bir tanıtım
aracı olan sporun kullanılmasını tarif etmek amacıyla kullandı.
Ülkemizde ise spor parlaması konusu
yaklaşık 15 yıllardır kullanılmaktadır. Bu konuda ilk toplantı TMOK
tarafından 8-9 Nisan 1991 tarihleri arasında İstanbul da düzenlenen
“Sporda Marketing Semineri”dir.Sporun ülkemizde bir iş ve önemli bir
tanıtım aracı olarak algılanmaya başlamasının da geçmişi çok uzun
değildir.
|
6-Spor tüketimi nedir?
Burada
spor tüketimi kavramı , spor ile ilgili oyunları, resmi işleri, izleme,
dinleme, okuma ve koleksiyon yapma gibi bir çok konuyu kapsar. Bunları
yapanlar da spor tüketicileridir. Burada spor tüketicisinin davranışı
önemlidir.
Tüketici
davranışı insan davranışının alt bölümünü oluşturur.Tüketici davranışı
incelenirken varsayımlar ve özellikler ele alınmalıdır. Bu özellikleri
yedi ana konuda toplayabiliriz.
a.Tüketici davranışı güdülenmiş davranıştır.
b.Tüketici davranışı çeşitli faaliyetlerden oluşur. c.Tüketici davranışı bir süreçtir. d.Tüketici davranışı karmaşıklık ve zamanlama açısından farklılık gösterir. e.Tüketici davranışı farklı rollerle ilgilenir. f.Tüketici davranışı çevre faktörlerinden etkilenir. g.Tüketici davranışı farklı kişiler için, farklılıklar gösterebilir.
çerçevesi genel olarak çizilen bu özelliklerin spordaki tüketici davranışları için de genellenebileceği söylenebilir. Sporda
tüketiciler iki ana grup altında sınıflanmaktadır.. Bunlar ; spor
yapmak amacıyla spor faaliyetlerine katılan kişiler ve sporu seyreden
kişilerdir. Bunun
yanında ortak ilgi tüketimi de mevcuttur. Bu da; spor karşılaşmalarını
izleyen kişiler aynı zamanda ilgili spor dalının farklı düzeylerinde
spor yapabilirler demektir. Amerikada yapılan bir araştırmaya göre; % 81
oranında kişinin hem basketbol seyircisi hem de bu sporu yapan
kişilerden oluştuğu ortaya çıkmıştır. Aynı ilişki üniversite basketbol
seyircileri için geçerli
değildir. Araştırmaya göre kolej basketbolunu hem yapan hem de
seyredenlerin oranı % 43 tür. Hem profesyonel basketbol seyircisi olup
aynı zamanda kolaj basketbol seyircisi olanların ( ortak seyirci grubu )
oranı ise % 36dır.
7-Spor Ürünü nedir?
Burada
temel ürün “oyunun kendisidir”. Yani maç , yarışma veya bir rekreatif
etkinliktir. Ama bu temel ürünün; devre arası gösterileri, molalardaki
gösteriler, yarışmalar, fast food, bando gibi yardımcıları da vardır.
8-Spor Pazarlaması Süreci neleri kapsar?
Spor Pazarlaması bir tanımlama ile pazarlama
etkinliklerinin oluşturulmasının, koordinasyonu ve bir anlamda
organizasyon hedeflerinin başarılma yöntemidir. Bu noktada pazarlama
etkinliklerinin koordinasyonu altı temel süreci içerir:
a.Müşterilerin ilgi ve gereksinimlerinin araştırılarak ortaya konulması
b.Bu ilgi ve gereksinimlere yanıt verebilecek bir spor ürünü, ya da program paketinin tanımlanması
c.Ortaya konulan spor ürünü, ya da program paketinin fiyatlandırılması
d.Ürünün dağıtımına ya da programın ne zaman, nerede uygulanacağına karar verilmesi
e.
Ortaya konulan spor ürünü, ya da program paketi hakkında insanları
bilgilendirmek ve insanların katılımları ya da satın almaları için bir
plan oluşturup , uygulamak
f.Ortaya konulan ürün ya da program paketini satmak
9-Spor Pazarlamasındaki Önemli Noktalar nelerdir?
Spor
Pazarlamasında dört önemli nokta her zaman göz önünde
bulundurulmalıdır. Bu noktalar “Ürün, fiyat, yer ve tanıtım”dır.
Günümüzde bu noktalar 5P olarak da adlandırılmaktadır. (Product=ürün, Promotion= promosyon, Price:fiyat, Place=yer, Public Relation-Halkla İlişkiler) Bu kavramları şöyle açabiliriz:
a.Ürün:
Spor
ürünleri karşımıza değişik şekillerde çıkabilir. İki takım arasında
oynanacak bir basketbol maçı bir program, yüzme ve aerobik dersleri bir
hizmet, bir takım, kulüp(bunlar ürün=product) veya bir organizasyon için yaptırılmış promosyonel ürünler(promosyon)(anahtarlık, t-shirt v.b)
bir tanıtım olabilir. Bunlar bir noktada ana ürünlerdir. Bunların yanı
sıra yiyecek, program broşürü, meşrubat servisi gibi yan/yardımcı
ürünlerde vardır.
b.Fiyat:
Burada ürünün bilet fiyatı (price) olarak
ortaya çıkan değeri söz konusudur.Bu fiyatlandırma ürünün maliyeti,
ürüne olan talep, kazanmak istenilen para, yönetimin sübvansiyon oranı
gibi kriterler göz önüne alınarak hesaplanır.
c.Yer:
Burada ürünün sunulacağı yer(place) söz konudur.
d.Tanıtım:
Tanıtımda dört unsur değerlendirilmelidir. Bu unsurlar bireysel iletişim, basılı ilan, görsel ilan ve de ödüllendirme.(PR/Public Relation-Halkla İlişkiler)
Temelde
Spor Pazarlaması işi “son kişilerle ilişki kurma” işidir. Müşterilerle,
tüketicilerle, sporcularla, şirketlerle, işverenlerle ve medya
kuruşları ile doğrudan ilişki gerekir.
Bunları sağlayacak kişi yeterli
eğitime ve bilgiye, ikna etme yeteneğine, yönetme yeteneğine ve en
önemlisi kendisini geliştirme yeteneğine sahip elemanlar olmalıdır.
10-Ülkemiz koşullarına spor pazarlamasında kulüpler neler yapabilir?
Ülkemiz koşullarında pratikte yapılabileceklerı iki temel grupta toplayabiliriz:
I.Doğrudan gelir getirici etkinlikler
II.Temel giderlerin azaltılması
I.Doğrudan gelir getirici etkinlikler
a.Saha veya salon reklamları
b.Forma reklamı
c.TV yayın hakları
d.Alınan ücretsiz tv reklam hakkının pazarlanması
e.Bilet/Kombine bilet satışları
f.VİP tribünü satışları
g.Forma satışı(shop)
h.Piyango
II.Temel giderlere sponsor bulunması
a.Spor malzemeleri(forma, eşofman, şort, top)
b.Deplasman giderleri (Otel, transport)
c.Dış giyim
d.Su giderleri
e.Sağlık organizasyonuna sponsor veya sigortaları değerlendirilerek sağlık giderlerinin azaltılması k kuşkusuz bu iş bir uzmanlık işidir. Bu çalışmalarda bir uzman tarafından yapılmalıdır.
11-Bir Marketing Planında neler olmalıdır?
Spor
Pazarlaması ile ilgili çalışmalara öncelikle bir pazarlama/ marketing
planı hazırlanarak başlanmalıdır. Bunun önemi bize öncelikle içinde
bulunduğumuz mevcut durumu gösterir. Ve oradan yola çıkılacak hareket
noktalarının belirlenmesinde kolaylıklar sağlar.
çağdaş yönetim anlayışının temeli stratejik planlara dayanır. Eğer yaptığınız işte(ne olursa olsun)
elinizde bir stratejik plan oluşturmuyorsanız; misyonunuzu, vizyonunuzu
ve değerlerinizi ortaya koymuyorsanız; swot analizi ile (güçlü, zayıf yönlerinizi, önünüzdeki fırsat ve tehditleri) ortaya koymuyorsanız işiniz zordur.
Özünde bir basketbol maçına teknik olarak yapılan hazırlığın tümü burada size sözü edilen planlamanın bir parçasıdır.
Böyle bir pazarlama/marketing planında olması gereken ana başlıklar ve ona başlıkların içerikleri aşağıda verilmiştir:
a.DURUM ANALİZİ:
Burada
kulübün içinde bulunduğu çevre. Şehrin konumu, nüfus yapısı, ulaşım
olanakları ve kulübün Türk spor camiası içindeki yeri değerlendirilir.
b.HEDEF PAZARLAR:
Kulübün
hedef pazarlar olarak belirleyeceği kitleler sıralanmalı.(Öneğin
işyeri, şirketler, ulusal medya, okul öncesi, ilköğretimokulları kitlesi
v.b.)
c.KONULAR:
Türkiyede ilgili spor dalının imajı, rekabet ortamı, tesis konusu, pazarlama çalışmaları ve medya konuları irdelenmeli,
d.SWOT ANALİZİ:
Takımın ve kulübün ;
Güçlü Yönleri
Zayıf Yönleri
Fırsatlar ve
Tehditler belirlenmeli
e.AMAçLAR:
Ortaya konulacak pazarlama planı ile ne yapılmak istendiği açıklanmalı.
f.ÖNERİLER:
İzleyici kitlesinin sayısını arttırmak için ne yapılması gerektiği ortaya konulmalı.
g.HAREKET PLANI:
Öneriler
bölümündeki hedefi realize etmek için , o ortamı yakalayabilmek için
nelerin, nasıl yapılması gerektiği ortaya konulmalı.
8.KONTROLLER:
Bu hazırlanan planın ne zaman, kimler tarafından, nasıl izleneceği ortaya konulmalı
12-Bir marketing çalışma grubunda kimler olmalıdır?
Marketing
çalışmaları ile ilgili olarak sağlıklı işlerin yapışması açısından
kulüplerin bünyelerinde bir marketing çalışma grubu oluşturması
mantıklıdır. Bu grup içinde şunlar olabilir.
n Kulüp Başkanı,
n Menajer,
n Marketing uzmanı,
n PR ve medya sorumlusu,
n Eski ilgili sporcuları temsilen bir kişi,
n Kaymakam v.b. mülki amir,
n Askeriyeden bir temsilci,
n Belediyeden bir temsilci,
n GSİMden basketbol ile ilgili bir temsilci,
n Hakemler derneğinden bir temsilci
n Şirket temsilcisi
|
13-Sponsorluk nedir?
Sponsorluk:
Kişi ya
da kurumların ana işlerinin dışında eğitim, spor, sanat ve kültür
alanında kurum, kişi ve etkinliklere doğrudan veya dolaylı olarak katkı
koymalarıdır.
Sporda Sponsorluk:
Kişi ya
da kurumların sporcu, spor etkinliği, spor kulüpleri v.dlerine doğrudan
maddi katkıda bulunmaları veya dolaylı olarak katkı koymalarına spor
sponsorluğu denir.
Sponsorluk Ne Sağlar:
1.Tanınırlığa katkı koyar
2.İtibara katkı koyar
14-Bir Sponsorluk Dosyası neleri içermelidir?
Bir
sponsor arayışında önemli olan noktalardan birisi onlara etkinlik ile
ilgili ve de istenilen / verilen ile ilgili sağlıklı bilgi
ulaştırılmasıdır. İşte bu noktada sponsorlara sunulcak “Sponsor
Dosyaları” önem taşımaktadır.
Aşağıda bir “Sponsorluk Dosyası/Kitabı” içinde şu bilgiler bulunmalı:
a. İçİNDEKİLER
b. ETKİNLİK SAHİPLERİNİN DAVET MESAJLARI
c. ETKİNLİK SAHİBİ KURULUŞUN TANITIMI
d. ETKİNLİĞ�İN TANITIMI
A.ADI
B.SÜRESİ VE YERİ
C.DÜZENLEYENLER
D.KATILIMCI PROFİLİ
E.GEçMİŞ ORGANİZASYONLAR
F.ANA BAŞLIKLAR
e. ETKİNLİĞ�İN TANITIMI İLE İLGİLİ çALIŞMALAR
f. ETKİNLİĞ�İN AMACI
g. SPONSORLUK ÜZERİNE KISA GENEL BİLGİ
h. NEDEN SPONSORLUK
ı. DAHA ÖNCEKİ ETKİNLİKLERE DESTEK VEREN KURULUŞLAR
i.STAND ALANLARI İLE İLGİLİ TEKNİK BİLGİ PLAN VE MALİ BİLGİLER
j.SPONSORLUK ALTERNATİFLERİ VE BEDELLERİ
A.ANA SPONSORLUK
B.BASILI MATERYAL SPONSORLU�U
C.TANITIM SPONSORLU�U
D.KOKTEYL SPONSORLU�U
E.CATERİNG SPONSORLUĞ�U
F.CAFE BREAK SPONSORLU�U
G.WEB SİTESİ SPONSORLUĞ�U
H.BİLDİRİ KİTABI/REKLAM
I.CD SPONSORLU�U
J.SALON SPONSORLUKLARI
K.ULAŞIM SPONSORLUĞ�U
L.FİZİKSEL KOŞULLARDAKİ REKLAM YERLERİ
15-Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği neleri içerir?
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1-
Bu Yönetmeliğin amacı, gerçek ve tüzel kişilerin; federasyonlara,
gençlik ve spor kulüplerine, sporculara, gençlik ve spor tesisleri ile
faaliyetlerine sponsor olmaları ve reklam vermeleri ile ilgili usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2-
Bu Yönetmelik, sponsorluk yapacak veya reklam verecek gerçek ve tüzel
kişiler ile sponsorluk ve reklamlardan istifade edecek federasyonları,
gençlik ve spor kulüplerini, sporcuları, yerel yönetimleri, kamu kurum
ve kuruluşlarını, Türkiye Milli Olimpiyat Komitesini ve Paralimpik
Komitesini kapsar.
Dayanak
Madde 3-
Bu Yönetmelik, 21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 5105 sayılı Kanunla
değişik Ek 3 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;
Genel Müdürlük :Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünü,
Genel Müdür :Gençlik ve Spor Genel Müdürünü,
Federasyon :Özerk veya özerk olmayan spor federasyonları ile Türkiye Futbol Federasyonunu,
İl Müdürlüğü :Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerini,
Gençlik ve Spor Kulübü :Genel Müdürlük, federasyonlar veya il müdürlüklerince tescilleri yapılan faal gençlik ve/veya spor kulüplerini,
Sporcu :Federasyonlar veya il müdürlüklerince tescilleri yapılan faal ferdi veya takım sporcularını,
Gençlik ve Spor Tesisi :Kamu
kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, gençlik ve spor kulüplerine ait
olup Genel Müdürlükçe yapımı uygun görülen ve projesi tasdik edilen
gençlik ve spor tesisleri ile ikmali, bakımı ve onarımı uygun görülen
gençlik ve spor tesislerini,
Gençlik
ve Spor Organizasyonu: Genel Müdürlük, federasyonlar, Türkiye Milli
Olimpiyat Komitesi, Paralimpik Komitesi ile gençlik ve spor kulüplerinin
yıllık faaliyet programlarında yer alan ulusal veya uluslararası her
seviye ve branştaki müsabaka, kamp, kurs, seminer, v.b. gençlik ve spor faaliyetlerini,
Sponsorluk :Bu
Yönetmelik kapsamındaki alanlara gerçek veya tüzel kişilerce, dolaylı
olarak ticari fayda sağlamak ya da sosyal sorumluluklarını yerine
getirmek amacıyla iletişim olanakları karşılığında ayni ve/veya nakdi
destekte bulunulmasını,
Sponsorluk Alan :Bu Yönetmelik kapsamında hizmet, tesis ve faaliyetleri desteklenen kişi, kurum ve kuruluşları,
Sponsor :Gençlik ve spor tesisleri ile organizasyonlarına, federasyonlara, gençlik ve spor kulüplerine, sporculara; ayni ve/veya nakdi desteklerle sponsorluk yapan gerçek ve tüzel kişileri,
Reklam :Bir
ürün, marka veya hizmetin çeşitli iletişim olanaklarını kullanarak
ticari yönden tanıtılmasını sağlayan gerçek veya sanal ortamdaki yazı,
resim, amblem v.b. şekilleri,
Belge :Sponsorluk ve reklam hizmet ve işlemlerine ilişkin belgeleri,
Nakdi Destek :Sponsor tarafından sponsorluğu alana yapılan parasal ödemeyi,
Ayni Destek :Sponsorluk konusu işle ilgili sponsor tarafından yapılan belgelendirilmiş mal ve hizmet alımlarına ilişkin harcamaları,
ifade eder.
iKİNCİ BÖLÜM
Esas Hükümler
Sponsorluk Alanları
Madde 5- Ulusal
veya uluslararası gençlik ve spor hizmet ve faaliyetlerini desteklemek
amacıyla gerçek ve tüzel kişiler aşağıda belirtilen alanlarda sponsorluk
yapabilirler.
a)Genel Müdürlüğün yıllık faaliyet programında yer alan ulusal veya uluslararası gençlik ve spor organizasyonları,
b)Sporcuların
transfer bedelleri hariç olmak üzere spor kulüpleri ile federasyonların
yıllık programlarında bulunan eğitim ve altyapı faaliyetleri gibi
sporun yaygınlaştırılması ve sporcuların desteklenmesine yönelik resmi
sportif faaliyetleri,
c)Kamu kurum ve kuruluşları ve yerel yönetimler ile spor kulüplerine ait gençlik ve spor tesislerinden Genel Müdürlükçe uygun görülenlerin yapımı, ikmali, bakımı ve onarımı,
d)Federasyonların
veya spor kulüplerinin sportif hizmet ve faaliyetlerinin
yürütülebilmesi için gerekli olan spor organizasyonları ile sportif
araç, gereç ve malzemelerin temini,
e)Ferdi
lisanslı sporcuların, Genel Müdürlük veya federasyonlarca ferdi olarak
katılmalarına izin verilen ulusal veya uluslararası organizasyonları,
f)Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi ile Paralimpik Komitesinin sportif faaliyetlerine ilişkin hizmetleri.
Gençlik ve Spor Hizmet ve Faaliyetlerine İlişkin Sponsorluk Esasları
Madde 6-
Genel Müdürlük, federasyonlar, gençlik ve spor kulüpleri, ferdi
lisanslı sporcular, Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi ve Paralimpik
Komitesinin faaliyetleri ile ilgili olarak aşağıda belirtilen konularda
yapılacak harcamalar, sponsorluk harcaması sayılır.
a)Ulaşım harcamaları,
b)İaşe ve ibate harcamaları,
c)Ödüller ve promosyon ürünleri harcamaları,
d)Reklam ve tanıtım harcamaları,
e)Kırtasiye harcamaları,
f)Sağlık ve sigorta harcamaları,
g)Malzeme, araç ve gereç alımı ile kiralama harcamaları,
h)Tesis kiralama harcamaları,
i)Genel Müdürlükçe uygun görülen organizasyonla ilgili diğer harcamalar.
Gençlik ve Spor Tesislerinin Sponsorluk Esasları
Madde 7-Gençlik
ve spor tesislerinin yapımı ile ilgili her türlü proje Genel Müdürlük
tarafından onaylandıktan sonra uygulamaya esas kabul edilir. Bu
yapıların ruhsat, yapı kullanma izin belgeleri ve diğer teknik işlemler,
esas olarak sponsorlar veya görevlendireceği kişi veya kurumlarca ya da
uygun görülmesi halinde Genel Müdürlükçe takip edilip sonuçlandırılır.
Gençlik
ve spor tesislerinin yapımı, ikmali, bakımı ve onarımları ile ilgili
kesin hesap, tasfiye, geçici ve kesin kabul işlemleri ile ilgili uzman
kişi, kurum veya kuruluşlarca hazırlanan belgeler Genel Müdürlükçe
incelenip, uygun görülmesi halinde işlerlik kazanır.
Yapılacak
inşaatların teknik kontrolü ile teknik denetimi sponsorlarca uzman
kişi, kurum veya kuruluşlara yaptırılır. Bu kişi, kurum veya kuruluşlar
tarafından hazırlanan mali ve teknik belgeler 30 gün içerisinde Genel
Müdürlüğe gönderilir.
Bir
sözleşmeye dayalı olarak devam ettirilen yapım, ikmal, bakım ve onarım
işlerinde mevcut sözleşmelere uygunluk içerisinde yüklenicilerin
muvafakati alınarak sponsorluk hakkı verilebilir.
Yıllara
sari yapım, ikmal, bakım ve onarım işlerinde her yılın sonu itibari ile
yapılan imalat miktarları esas kabul edilerek harcama belgeleri
düzenlenir.
Gençlik ve spor tesislerine sponsorluğun nakdi yapılması halinde yürürlükteki mevzuata göre işlem yapılır.
Sözleşme Yapılması ve Sözleşmede Yer Alacak Hususlar
Madde 8-Sponsorluk
alan ile sponsorlar arasında her iki tarafın hak ve yükümlülüklerini
içeren yazılı sözleşme yapılması zorunludur. Sponsorlarla sözleşme
yapmaya sponsorluk hizmetini alan kişi, kurum veya kuruluş yetkilidir.
Sponsorlarla yapılacak sözleşmelerde;
a)Sponsorun adı, soyadı veya kanuni unvanı,
b)Sponsorun ikametgah ve işyeri adresi,
c)Sponsorun bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası,
d)Sponsorluğun konusu,
e)Sponsorluk bedeli,
f)Faaliyetin veya tesisin yapımı, ikmali, bakımı ve onarımına ilişkin uygulama programı, başlama-bitiş tarihleri ve yeri,
g)Sponsorluğun başlama ve bitiş tarihleri,
h)Sponsorluk alanın hak ve yükümlülükleri,
i)Sponsorun hakları ve mücbir sebepler dışındaki yükümlülükleri,
j)Sponsorun
taahhüt ettiği işle ilgili olarak varsa üçüncü şahıslarla yaptığı ya da
yapacağı anlaşmalara ilişkin bilgi ve belgeler,
k)İhtiyaç duyulabilecek diğer hususlar,
l)Anlaşmazlıkların nerede ve ne şekilde çözümleneceği,
m)Sözleşmenin kaç maddeden ibaret olduğu, tarih, imza eden kişilerin adı, soyadı ve unvanı,
belirtilir.
Sponsorlara Verilebilecek Haklar
Madde 9-Sponsorlara, ulusal ve uluslararası federasyonların reklam ve sponsorlukla ilgili hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla;
a) Faaliyet veya tesisin isim hakkı,
b) Her türlü reklam ve tanıtım hakları, verilebilir.
Ayniyat İşlemleri
Madde 10-
Sponsorlarca verilen demirbaş malzemelerin (ödül olarak verilenler
hariç) ayniyat işlemlerinde, sponsorluğu alanın tabi olduğu mevzuat
hükümleri uygulanır.
Sponsorların Koordinasyonu
Madde 11-Organizasyon
veya tesislerle ilgili olarak birden fazla sponsorla sözleşme
yapılabilir. Bu durumda sponsorluk alan, sponsorlar arasında
koordinasyon ve uyumu sağlayıcı gerekli tüm tedbirleri alır.
Sponsorlukla İlgili Kısıtlamalar
Madde 12-Aşağıda belirtilen konularda faaliyet gösteren gerçek veya tüzel kişiler sponsorluk yapamazlar.
a)Genel ahlak ve adaba aykırı, zararlı ve kötü alışkanlıkları özendirici faaliyette bulunanlar,
b)Kamu ihalelerine katılmaktan yasaklananlar,
c)İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler,
d)Sponsorluk yapan ancak taahhüdünü yerine getirmeyen veya eksik yerine getirenler,
e) Vergi ve SSK prim borcu olanlar.
Sponsorluk ve Reklam Alınmasında Uyulacak Hususlar
Madde 13-
Sponsorluğa konu hizmet ve işle ilgili taahhüt edilen sponsorluk
bedeli, sponsor tarafından bizzat harcanabileceği gibi, taahhüt ettiği
sponsorluk bedelini, sponsorluğu alanın hesabına da yatırabilir.
Sponsorluğu alan tarafından gelir kaydedilen bu tutara ilişkin
harcamalarda ise, sponsorluğu alanın tabi olduğu mevzuat hükümleri
uygulanır.
Gençlik
ve spor kulüplerine yapılan harcamaların sponsorluk harcaması olarak
kabul edilebilmesi için sponsorluk alan kulübün bağlı olduğu
federasyonun liglerine veya resmi müsabakalarına katılması şartı aranır.
Federasyonlara,
gençlik ve spor kulüplerine, sporculara, gençlik ve spor tesisleri ile
faaliyetlerine yapılacak harcamalara ilişkin belgeler Genel Müdürlüğün
kontrol ve tasdikine tabidir. Genel Müdürlükçe tasdik edilmeyen
harcamalar gider olarak kabul edilmez. Genel Müdürlükçe tasdik edilen
harcamalara ilişkin belgelerin birer örneği Genel Müdürlükçe muhafaza
edilir. Gençlik ve spor tesisleri için yapılacak yapım ve ikmal işleri
ile 2004 yılı için bir trilyon TL (1.000.000.000.000.-TL)nin üzerindeki,
sonraki yıllar için ise bu rakamın Devlet İstatistik Enstitüsü
tarafından belirlenen yıllık Toptan Eşya Fiyat Endeksi değişim oranı ile
çarpımı sonucu elde edilen tutarı aşan bakım ve onarım işlerine ilişkin
harcamalar, ayrıca yeminli mali müşavirlerce de tasdik edilir. Mali
müşavirlerce gerçeğe aykırı belge tasdik edildiğinin tespiti halinde, bu
işlemi gerçekleştiren mali müşavirler tasdikin kapsamı ile sınırlı
olmak üzere ziyaa uğratılan vergilerden ve kesilecek cezalardan
sponsorla birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olur, ayrıca bu
husus ilgililer hakkında disiplin kovuşturmasını teminen Maliye
Bakanlığına ve bağlı bulunulan oda başkanlığına bildirilir.
Sporcular
ile gençlik ve spor kulüpleri, ulusal veya uluslararası gençlik ve spor
faaliyetlerinde sponsorluktan yararlanabilir ve reklam alabilirler.
Sponsorluk ve reklam alınmasında ulusal ve uluslararası federasyonların kuralları geçerlidir.
Ferdi sporcuların sponsorluk ve reklam almaları, ilgili federasyonun iznine tabidir.
Reklamlar,
ilgili spor dalının bağlı olduğu uluslararası federasyonlar tarafından
izin verilen şekil ve ölçülere uygun olmalıdır.
Sponsorların
iş ve işlemleri ile reklamlarda kamu düzenini bozucu, siyasi, etnik
dil, din, ırk, mezhep, cinsiyet ayrımı yapan, genel ahlak ve adaba
aykırı, zararlı ve kötü alışkanlıkları özendirici, kanunlarla
yasaklanmış yazı, logo, amblem ve benzeri işaretler kullanılamaz.
Sponsorluk sözleşmelerine veya reklam alınmasında uyulacak hususlara
riayet edilmemesi halinde sözleşme iptal edilir. Varsa idare zararının
tahsili için hukuki işlem yapılır. Ayrıca bu husus Maliye Bakanlığı ile
ilgilinin bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirilir. |
ÜçÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten Kaldırılan Mevzuat
Madde 14- 13.9.2001 tarihli ve 24522 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 15-Maliye Bakanlığı ve Sayıştayın görüşü alınarak hazırlanan bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 16-Bu Yönetmelik hükümlerini Gençlik ve Spor Genel Müdürü yürütür. |
16-Adım adım sponsorluk nasıldır? 1 Sponsor bulunmalıdır. 2 Gençlik ve Spor Kulüpleri için; a- Faaliyet, kulübün yıllık faaliyet programında yer almalıdır. b- Tescilli olduğuna dair İl Müdürlüğünden, c- Federasyonun liglerine veya resmi müsabakalarına katıldığına ve söz konusu faaliyet için sponsorluk alınmasında sakınca bulunmadığına dair ilgili federasyondan belgeler alınmalıdır. ( Bu belge örneği www.gsgm.gov.tr adresinde mevcuttur.) Ferdi Sporcular için ; a- Tescilli olduğuna dair İl Müdürlüğünden, b- Faaliyete katılmasının ve bu faaliyet için sponsorluk almasının uygun görüldüğüne dair 3 Sponsorluk Yasası ve Yönetmeliğine uygun sözleşme taslağı hazırlanmalıdır. ( Bu sözleşme örneği www.gsgm.gov.tr adresinde mevcuttur.) Not: Sözleşme, “sözleşme örneği”ne uygun şekilde hazırlanarak gider kalemlerinin ayrıntılı dökümü yapılmalıdır. ilgili federasyondan belgeler alınmalıdır.( Bu belge örneği www.gsgm.gov.tr adresinde mevcuttur.) 4 Bu belgelerin asılları ve sözleşme taslağı, faaliyetin başlamasından en az 15 gün önce bir yazı ile Genel Müdürlük Spor Kuruluşları Dairesi Başkanlığına gönderilmelidir. ( Tesisler ile ilgili işler Genel Müdürlük Tesisler Dairesi Başkanlığına gönderilmelidir ) 5 Genel Müdürlüğün sözleşme taslağını uygun görmesi halinde sponsorla sözleşme imzalanır. 6 Ayni Sponsorluk: Sponsorluk konusu harcamalar bizzat sponsor tarafından yapılmalıdır. Bu durumda harcamalar sözleşmeye uygun olarak yapılmalı ve işin bitimine müteakip tasdik için Harcama Belgeleri, Sözleşme ve Sponsorluk Bilgi Formu sponsorluğu alan tarafından Genel Müdürlüğün ilgili birimine bir yazı ile birlikte gönderilmelidir. Nakdi Sponsorluk: Sponsorluk bedeli sponsorluğu alanın hesabına yatırılmalıdır. Sponsorluğu alan ise; tasdik için, yatırılan sponsorluk bedeline ilişkin belgeyi, harcama belgelerinin birer suretini, Sözleşme ve Sponsorluk Bilgi Formunu Genel Müdürlüğün ilgili birimine bir yazı ile birlikte göndermelidir. İlgili Birimler: Gençlik Hizmetleri Dairesi Başkanlığı ( Gençlik ile ilgili faaliyetler ) Tesisler Dairesi Başkanlığı ( Tesis yapımı, ikmali, bakımı ve onarımı işleri ) Spor Kuruluşları Dairesi Başkanlığı ( Diğer bütün alanlarla ilgili işler ) |
KAYNAKLAR: 1-Argan.M; KATIRCI.H:Spor Pazarlaması. Nobel Yayınları. Ankara, 2002 2-Argan.M: “Spor sponsorluğu yönetim sürecine kavramsal yaklaşımlar. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 27-29 Ekim.2002. Antalya. 3-Bernard, B:Tofaş Sports Club Marketing Plan.Purdue Univercity.1998 4-Callecod, L.R; Stotlar, K.D:Sport Marketing.Human Kinetics.1990 5-çerez,H:Spor Pazarlaması.TBF IV.Kademe Basketbol Antrenör Kursu notları. 2004 6-Durusoy,E:Spor Pazarlamasının Kitle İletişim Araçları Yoluyla Kullanımı.Yüksek Lisans Tezi. Adana.2001 7-GSGM:Spor Şurası.Ankara.1999 8-Karabulut, M:Pazarlama kavramı ve örgütün evrimi, pazarlama yöntemi ve stratejileri.1988 9-Kuter, M:Spor Pazarlaması ve Tofaş Modeli. 1999 10-Mullin, B; Hardy, S; Sutton, W:Sport Marketing. Human Kinetics. 1993 11-Serarslan, M.Z:Spor Pazarlaması ve boyutları:I.Ulusal Spor Bilimleri Sempozyumu.1990 12-TBF: TBF
Stratejik Eğitim Semineri.Etkin Spor Yönetimi Semineri. İstanbul.
2005
13-TBF:TBF
Pazarlama Kurulu Eğitim Semşineri.Hilton Oteli. İstanbul.Haziran.
2007
14-TMOK: Spor Pazarlaması Eğitim Semineri.İstanbul.1991 15-Weese, J: Sport Marketing. Acsepl Journal.1986 16-www.gsgm.gov.tr
|
6 Ocak 2014 Pazartesi
SPOR PAZARLAMASI
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder